Hoeveel fouten mag je hebben bij je theorie-examen auto?

Het auto theorie examen is waarschijnlijk het minst favoriete onderdeel van een beginnende bestuurder. Waarschijnlijk heb je alle horrorverhalen al voorbij horen komen: zakken met maar één fout te veel, of leeftijdsgenoten die al meer dan vijf keer naar het CBR hebben moeten reizen om de toets te herkansen, want volgens hen is het is echt een onmogelijke toets. Helaas is auto theorie een verplicht onderdeel bij het behalen van je rijbewijs. Zonder het halen van je auto theorie, mag je ook niet op praktijk examen. Je theorie examen moet je afleggen bij een van de CBR locaties bij jou in de buurt. Het is belangrijk om je identiteitskaart en je reserveringsnummer niet te vergeten. Zonder één van de twee mag je het examen niet maken. Je krijgt aan het einde meteen je uitslag te weten op je examenscherm. Daarna zul je binnen 15 minuten een officiële email krijgen waar de uitslag nogmaals in vermeld staat. Mocht je het examen gehaald hebben dan is je theorie examen voor 1,5 jaar geldig. Dit betekent dat je binnen 1,5 jaar je praktijkexamen moet halen.
Het theorie examen bestaat uit drie onderdelen: gevaarherkenning, kennis en verkeersinzicht.
Gevaarherkenning
Bij gevaarherkenning gaat het over hoe goed jij gevaar kan herkennen en beoordelen. In een grote stad als Tilburg kan er namelijk van alles gebeuren waar je op in moet spelen. Je krijgt 25 vragen, waar je bij elke vraag moet kiezen tussen remmen, gas loslaten of niks doen. Bij situaties waar je bijvoorbeeld een kind achter een bal ziet aanrennen, moet je altijd remmen. Je weet namelijk niet hoe het kind verder gaat reageren. Het is beter om te wachten tot het kind de bal heeft gepakt en weer terug is gelopen naar zijn/haar eigen zijde van de weg. Een voorbeeld van gas loslaten, is bij het ontbreken van volledig zicht. Denk hierbij aan een helling of een plek waar jij de tegenligger pas in een laat stadium ziet. In dit soort gevallen laat je het gas los. Situaties die verder geen gevaar uitstralen zijn dan de situaties waar je niets hoeft te doen en gewoon door kan rijden.
Van de 25 vragen moet je 13 vragen goed beantwoorden. Dat betekent dan logischerwijze dat je 12 fouten mag maken in het onderdeel gevarenherkenning.
Kennis
Bij het onderdeel kennis wordt er vooral focus gelegd op de regels die in het verkeer gelden. Bij kennisvragen krijg je bijvoorbeeld vragen over de verkeersborden, wanneer mag je wel of niet inhalen, voorrangsregels, of je bij bepaalde situaties wel of niet naar links/rechts mag enz. Vaak zijn bij deze plaatjes verkeersborden aanwezig dus moet je de situatie afleiden van de regel van het verkeersbord. Dit onderdeel bestaat uit 12 vragen, waar je 10 vragen goed moet beantwoorden. Dat betekent dus dat je maar 2 fouten mag maken in het kennis onderdeel.
Verkeersinzicht
Bij verkeersinzicht gaat het over het toepassen van de regels en dat je ook de juiste beslissingen kan maken in verschillende situaties. Bij dit onderdeel krijg je foto’s te zien of situaties uitgelegd en jij moet daar de juiste manoeuvre voor kiezen. Voor het onderdeel verkeersinzicht krijg je in totaal 28 vragen, waarvan je er minimaal 25 goed moet beantwoorden. Dat betekent dus dat je in het onderdeel verkeersinzicht maximaal 3 fouten mag maken.
Getallen
Tijdens het leren voor je theorie examen, zal je veel feiten tegenkomen. Zoals bijvoorbeeld: hoeveel promille mag in het bloed zitten van een bestuurder, of hoe diep moet het profiel zijn van je (winter)banden, of hoe ver mag een voorwerp uitsteken op je aanhangwagen, of hoeveel gewicht mag de aanhangwagen hebben bij een A rijbewijs. Dit zijn allemaal getallen die je echt moet kennen. Dit soort vragen zullen namelijk voorkomen op je examen.
Meest voorkomende fouten
Zoals je onderhand wel weet bestaat het theorie-examen uit drie verschillende onderdelen. Maar het volledige auto theorie is opgedeeld in 25 categorieën. Je kan er ook van uit gaan dat alle categorieën aan bod komen in je examen, aangezien dit moet van het CBR.
Het onderdeel gevarenherkenning wordt over het algemeen voldoende gemaakt. In dit onderdeel komen ook maar twee categorieën aan bod.
De meeste fouten worden gemaakt in de categorie ‘risico’s i.v.m. eigenschappen en toestand eigen voertuig’. Bij dit onderdeel wordt ongeveer één op de vier vragen fout beantwoord.
De categorieën die daarna het slechts gemaakt worden zijn: ‘Plaats op de weg’ en ‘stilstaan en parkeren’. Bij deze drie categorieën is inzicht verreist, wat veel mensen missen in het beginstadium van het halen van het rijbewijs. Dit komt omdat er situaties worden geschetst die ze zelf nog niet hebben meegemaakt, of überhaupt nog niet eens kennen.
Mocht je nu graag online theorie-examens willen oefenen, dan zijn er genoeg website waar je een gratis theorie-examen eenmalig kan oefenen. Daarbij zijn er ook platforms die tegen betaling oefenexamens vrijgeven.